Tweede week - Reisverslag uit Galle, Sri Lanka van Joy Veen - WaarBenJij.nu Tweede week - Reisverslag uit Galle, Sri Lanka van Joy Veen - WaarBenJij.nu

Tweede week

Door: Joy

Blijf op de hoogte en volg Joy

01 Augustus 2015 | Sri Lanka, Galle

Weer even een update! Het is 1 augustus en dat betekent nieuwe wifi (:

Afgelopen zondag was het 's ochtends slecht weer en hebben we onze was gedaan.. Ja in een wastijl met een beetje gekookt water. 's Middags klaarde het op en zijn we gaan surfen. Echt super leuk en we konden zelfs al een beetje staan. 's Avonds ben ik naar Galle gegaan, omdat Heidy hier ook heen kwam om te eten. Lekker even geen rijst gegeten en gezellig bij gekletst.

Maandagochtend was het weer vroeg dag en vertrokken we naar Sacred Heart. Hier deden we met de kinderen een motoriek circuit. Het blijkt namelijk dat een heel aantal kinderen nog niet goed weet hoe ze een schaar moeten vasthouden. 's Middags op ECSAT waren ze aan het oefenen voor een voorstelling voor het bejaardentehuis. Het eerste uur was het nog wel leuk om te kijken, maar het tweede uur voelde we ons toch wel een beetje doelloos.

Op dinsdag hebben we met de klas papierenslingers gemaakt en nog een aantal andere activiteiten gedaan (kralen rijgen, kleien). We proberen ze met zo veel mogelijk materialen te laten werken, zodat ze de materialen herkennen als wij weg zijn. Heidy, haar gezin en vrienden kwamen aan het einde van de ochtend even langs om het project te bekijken. De kinderen vonden Pien (dochter van Heidy) wel erg interessant. Op ECSAT waren ze tot onze spijt weer aan het oefenen met de voorstelling. Gelukkig mochten wij bij de therapie kijken. Ze bieden hier namelijk motorische therapie aan en spraak therapie. Interessant om te zien!

Woensdagochtend hebben we koekjes gebakken met de klas! Ze vonden het geweldig. Ze mochten zelf het deeg maken en ja dan heb je er natuurlijk een paar die stiekem al wat snoepen. Vervolgens mochten ze van het deeg koekjes maken. Dit gaat nogal ander als bij ons. De kinderen maken namelijk massaal ronde koekjes :P. De koekjes hebben we 's avonds bij het huis afgebakken. 's Middags vertrokken we naar het bejaarde tehuis om de voorstelling van ECSAT te bekijken. Helaas was er iemand overleden en ging de voorstelling niet door. Ze vergeten hier nog wel eens om ons over dit soort dingen in te lichten. Omdat we plots geen project hadden mochten we met de Nederlands expeditie groep mee naar een tempel (die zijn woensdagochtend aangekomen).

Donderdagochtend was het de laatste dag voor de vakantie voor de kinderen van Sacred Heart. We verfden nog wat met ze en regelde de laatste dingen op school. De kinderen sloten de dag af met onze gebakken koekjes en een bekertje drinken. Aan het einde van de ochtend spraken we met een vader van een van de meisjes. Hij sprak erg goed Engels en gaat voor ons deze week de formulieren van de dove meisjes verzamelen! Vervolgens neemt hij contact met ons op, zodat we met de meiden naar de gehoorspecialist kunnen. Dit liet wel even zien dat een vader met een gehandicapt kind zich ook graag wil inzetten voor andere special needs kinderen. Yeah, weer een stap vooruit. Donderdagmiddag gingen we de stad in om verf en materialen voor de speelkamer te houden. 's Avond gingen we stappen met de meiden uit het huis.

Vrijdagochtend was het dan eindelijk zo ver! Een lege school en wij konden beginnen met verven. De Nederlandse groep hielp ons met het schuren van alle tafels en Nadine en ik smeerde de grondverf op de muur. Naja op de muur, het zat meer op ons :P. De rest van de dag waren we nogal moe en chillde we wat bij ons huis. 's Avond gingen we naar Unawatuna, want het was volle maan. En een volle maan betekent hier feest! Er stonden overal kraampjes en we bezochten met een van de locals de tempel. Deze was prachtig verlicht (:

Er zit dus eindelijk schot in de zaak! Ik wil nogmaals iedereen heel erg bedanken voor de spullen die we gekregen hebben en voor het geld. Zonder deze spullen kunnen we onze speelkamer niet inrichten en wat krijgen de kinderen veel! En zonder jullie geld hadden we nu geen verf en materialen om de kamer in te richten kunnen komen! Super bedankt, de kinderen gaan het geweldig vinden.

Groetjes (:

• 01 Augustus 2015 - 09:57

Marian:

Hoi meiden,
    Er zijn al weer twee weken om en zo te lezen al heel wat meegemaakt en gezien
    Wat een mooi land is het daar zeg, en met jullie speelkamer gaat het ook goed komen.
    Ga zo door, de kinderen en ouders zullen jullie dankbaar zijn voor wat jullie daar allemaal voor ze doen.
    Heel veel succes nog .
    Groetjes Leon, Marian Mandy en Sanne