Twee uitersten; de eerste dag op de projecten - Reisverslag uit Galle, Sri Lanka van Joy Veen - WaarBenJij.nu Twee uitersten; de eerste dag op de projecten - Reisverslag uit Galle, Sri Lanka van Joy Veen - WaarBenJij.nu

Twee uitersten; de eerste dag op de projecten

Door: Joy

Blijf op de hoogte en volg Joy

20 Juli 2015 | Sri Lanka, Galle

Vandaag zijn we voor het eerst op de school geweest waar we de komende vier weken te vinden zijn. 's Ochtends bezochten we de Sacred Heart School (naam van de school). En 's middags zijn we naar een andere school geweest voor special need children ter vergelijking.

We kwamen vanochtend wat later aan dan de andere vrijwilligers, omdat we ons plan eerst hadden moeten voorleggen aan de directrice van de school, moeder overste. Toen we aankwamen zagen we een zooitje ongeregeld. De kinderen waren bezig met een opdracht die de andere vrijwilligers hen gegeven hadden. Een prima opdracht, maar lastig met zo veel verschillende kinderen en zo veel verschillende niveau's. We hadden al snel door dat de leerkracht weinig deed. Ze zat op haar telefoon en deed tussen door een dutje op haar bureau..

Na het werken gingen we met de kinderen naar buiten. Hier zagen we voor het eerst echt hun lach. Ze konden lekker spelen en hadden de grootste lol met een bal. Eenmaal weer binnen kregen de kinderen te eten en na het eten gingen de andere vrijwilligers weer weg. Wij bleven nog, omdat we wilden zien wat er gebeurde als er geen extra hulp meer was. Nou niks dus... De kinderen zaten aan hun tafel en deden helemaal niets! Gewoon een uur lang niets.. Na een uur kregen de kinderen nog een keer te eten. Ditmaal een soort soep.. De dove kinderen (met een hoog IQ) lieten ons weten dat nogal vies was en dat ze er bijna van moesten overgeven. Sneu voor de kinderen, want ze moesten alles opeten. Tijdens het eten paradeerde de leerkracht met haar stok door de klas ( en nee.. geen wandelstsok). Uiteindelijk besloten Nadine en ik terug te gaan naar het huis.. We waren nogal geschokt!

's Middags gingen we naar het andere special needs project. Hier spraken we lang met de manager over ons plan en legde hij ons uit hoe zij te werk gaan. Wat een verschil met vanochtend!! Alles was tot in de puntjes geregeld.. De kinderen krijgen er zelfs spraaktherapie en fysiotherapie. We hebben nu al veel van hem geleerd en hopen in deze weken nog meer van hem te leren, zodat we dit kunnen toepassen op het andere project.

Maarja.. Wat nu te doen? De komende weken zullen we in de ochtend te vinden zijn op niet zo goed ontwikkelde school :P. We willen hier een lege kamer om toveren tot speelkamer! Daarnaast willen we proberen om het planbord in te voeren, ook al gaat dit een zware klus worden. In de middagen zullen we te vinden zijn op de goed ontwikkelde school om hiervan te leren. Een aantal middagen zullen we besteden aan het creëren van de speelkamer en aan het voorbereiden van lessen.

Het gaat een zware klus worden, maar alle beetjes helpen!

• 20 Juli 2015 - 18:25

Monique Russchenberg :

Hallo Nadine en Joy,

Wat zal dat een groot contrast zijn, vergeleken met het onderwijs bij ons.
    Een grote uitdaging:)
    Leuk om zo een beetje mee te genieten,
    Succes meiden,

Groetjes Jan & Monique en Kids

• 20 Juli 2015 - 18:59

Petra:

Hoi Joy,
    Wat een klus, hoeveel kinderen zijn er in de ochtend?
    Kun je de groep splitsen?
    Misschien kan je een speurtocht maken waarin ze de kaartjes van het planbord moeten zoeken en verzamelen, om zo bij het planbord te komen . Dingen uitbeelden, raden e.d. Je ziet het begint bij mij gelijk te prikkelen. Ik ben benieuwd hoe het afloopt. Wel goed om in de middag dingen te kunnen leren hoe het ook kan.
    Succes en leuk deze mails over je bevindingen.
    groeten Petra

• 21 Juli 2015 - 07:06

Heidy:

Goed werk Joy! Ik ben heel benieuwd of het gaat lukken. Wij zijn over een kleine week vlakbij Galle!

X